Sunday, April 3, 2011

POYO-poco

Sebenarnaya , tak ada idea nak upadate blog nie,...tetibe je tadi...tengah-tangah bace surat ahkbar...ternmpak satu artikel 
yang agak menarik...
korang mesti nak tau kan bende yang aku merepek ini kn.....

ini hah !
tarian poco- poco...huhu
penah dengar tak pasal tarian poco- poco...aku tau korang ramai da tau pasal isu ini...tak pe...korang bace jugak...mane la tau , boleh tmbah sikit2 info bru kat minda korang..
meh sini telingge tu ..biar aku citer sikit pasal tarian ini..
tarian poco ini merupakan sebuah tarian yang berasal dari Filipina ....Yes ! , Filipina
di mana sangat porpular di negara kita 
(sedang kn kita ada banyak tarian kebudayaan tarian kaum melayu , cina , india dan lain2)
aku sendiri pun tak tahu apa yang istimewa sangat tarian ni....poyo je aku namapk
"TARIAN POYO-POYO"
haha...mengikut informasi yang aku ada...tarian ini ''telah diharamkan oleh mufti perak''
(cube korang ushar surat ini)


korang percaya x ??!! kali ke 180+ diorang discuss pasal ini...
kalau difikirkan balik, memang betul apa yang tertulis ini....cube korang tengak step 
taian poyo-poyo ini pun da tau sebab ianya terbentuk
palang atau tambah



tak salah aku lah kan , tarian ini juga akan digunakan semasa upacara kristian semasa
penyembahan....dalam gereja di Filipina
so , da terbukti ....!!
itu dari sudut agama...
manakala dari sudut . kebudayaan .....kita juga mengalami "kerugian"
sebab memporpular kan tarian budaya negara lain,
untuk berkongsi fakta dngn korang,
kat negara kita ini , terdapat banyak kelab tarian Poco-Poco
(dimana kelab tarian kebudayaan Melayu , cina , india dan lain2????)
kelab2 kebudayaan negara kita bukan tak ada langsung , tapi bilangan nyer lebih sikit berbanding 
kelab ini...
aku rasa dah tiba masa nya kita semua bangga dengan negara kita sendiri , elak kan tarian ini ,budaya kita
iaitu malaysia lebih banyak keistimewaannya berbanding negara ...(sebab kita kn 1 malaysia)
contoh-contoh tarian yang best bagi aku:
tarian zapin 
joget pahang
dan 
yang paling penting sekali 
tarian 1 malaysia
try tengak....
(best giler )

aku harap ape yang korang bace ini dapt la sikit input

"membaca itu ibarat menghidupkan api lilin di otak,di mana ia dapat memancarkan cahaya dalam kehidupan kita dan orang sekeliling"

WA'LAH !!!!!





3 comments:

  1. dato ng yen yen sokmo pakai tarian ni kalau die dtg raub.haha.orang lain pun ngikut jea.
    bkn ke isu ni da lama ke.sbb mmg cara tarian tu bentuk salib..hoho.

    ReplyDelete
  2. tak suka poco2..tpi zapin best hahaha

    ReplyDelete

terima kasih daun keladi, lain kali komen lagi :)